امروزه با گسترش صنعت نیاز به ورق های گوناگون و همچنین قیمت ورق آهن  افزایش یافته است . یکی از انواع ورق های مورد نیاز صنعت ورق سیاه است که در بازار خرید ورق اهن بسیار پر استفاده است و به همین دلیل این روزها در فضای مجازی قیمت ورق آهن به خصوص ورق سیاه مورد توجه کاربران قرار گرقته است . در این مقاله می خواهیم در ابتدا به بررسی ورق سیاه و انواع ان بپردازیم .

ورق سیاه چیست ؟

ورق سیاه که نام دیگر ان ورق گرم است  طی فرآیند نورد گرم یا همان فرایند پیوسته تولید می شوند و قیمت ورق اهن ان معمولا با توجه به کیفیت ورق سیاه متغیر است به دو دسته تقسیم می شود ورق سیاه صنعتی و ورق سیاه معمولی . کیفیت ورق های سیاه معمولی بین St33  تا st52 استو این کیفیت بر اساس میزان کربن به کار رفته در ورق نام گذاری می شوند . st33 دارای کم ترین کربن است اما انعطاف پذیری بالایی دارد و بالعکس st52 دارای بیشترین کربن است و انعطاف پذیری کمی دارد.

فرایند تولید ورق گرم

 در فرایند تولید ورق گرم یا همان ورق سیاه ابتدا اسلب ها را در کوره پیش گرم  با دمای ۸۲۱ درجه سانتی گراد حرارت می دهند و سپس مراحل دیگری همچون پوسته زدایی و نورد انجام می شود . در مرحله پایانی ضخامت ان به ۰/۸ تا ۱ میلی متر می رسد که در ضخامت های پایین تر یعنی ضخامت های بین ۰ تا ۰/۸ میلی متر معمولا مراحل دیگری نیز انجام می شود مانند : کاهش وزن کلاف و بهبود خواص مکانیکی آن .

دلیل اینکه این ورق گرم را در بازار قیمت ورق اهن به ورق سیاه می شناسند این است که وقتی ورق در دمای بالا ذوب می شود باعث تغییر رنگ ظاهری ورق به رنگ سیاه می شود .

کاربرد ورق سیاه

امروزه ورق سیاه در بسیاری از موارد مانند صنایع فلزی ، کشتی سازی ، ساختمان سازی ، خودرو سازی و ... کاربرد دارد . که در این بین کاربرد ورق سیاه با کیفیت st37 از دیگر ورق های سیاه بیش تر است و دلیل ان انعطاف پذیری متوسط و به اندازه آن است . این نوع ورق بیشتر در اسکلت فلزی ساختمان ها و سوله ها استفاده می شود .

قیمت ورق اهن و ورق سیاه

امروزه با توجه به نوسانات موجود در بازار قیمت ورق اهن و ورق سیاه نیز متغییر است . مواردی که معمولا بر روی قیمت ورق آهن اثر می گذارد عبارتند از : نرخ ارز ،  بور س کالا ، میزان تولید و تقاضا و همچنین قیمت نفت به همین دلیل بررسی قیمت ورق اهن به صورات روزانه برای افرادی که در این حوزه فعالیت دارند بسیار مهم است .