عدم امکان سفارش گذاری خودروها بر اساس سلیقه شخصی و از سویی اشتیاق مشتریان ایرانی به تجهیزات مختلف خودرو، باعث شده بازار لوازم جانبی خودرو همیشه داغ باشد و محصولات جدیدی نیز برای خودروهای مختلف معرفی شود.
به گزارش عصر ایران به نقل از اسب بخار به طور کلی در کشورهایی که خودروها با سختی بیشتر در اختیار مشتریان قرار میگیرند، حساسیت افراد نسبت به خودروی شان بیشتر میشود. همین مسئله دلیلی است بر این که گاشهی نگه داری از خودرو، اضافه کردن برخی آپشنها، تغییر در برخی ویژگیهای خودرو بیشتر دیده شود. اما در بسیاری از مواقع تغییرهای مورد پسند مالکان خودرو تنها زیبایی ظاهری دارد و گاه صدمههای جدی به خودروها وارد میکند.
از سویی عدم امکان سفارشی سازی خودروها در کارخانه، یکی از عواملی است که در چند سال گذشته، حتا تغییرهای جزیی در ویژگیهای خودرو، به یک امر عادی در میان مشتریان تبدیل شده است. یکی از این تغییرهای رایج و جزیی، تغییر تریم داخلی خودرو است.
آخرین اخبار خودرو را در خبری بخوانید
در بحث خودروهای وارداتی هم بیشتر شرکتها به سراغ تریم داخلی پرفروشتر میروند و تمام تنوع تودوزی و تریم داخلی را وارد ایران نمیکنند. همین مسئله باعث شده بسیاری از مشتریان پس از تحویل خودرو به بازار لوازم جانبی مراجعه کنند و روکشهای چرمی، پارچهای، ترکیبی و یا چند رنگ را روی خودروی خود نصب کنند.
امروز شاهد هستیم که تنوع روکشهای صندلی بسیار زیاد شده و از سویی تولیدکنندگان بیشتری در این زمینه با هم رقابت میکنند. این رقابت در بازار روکشهای صندلی نیز باعث شده مشتریان بتوانند با هزینههای متفاوت کیفیتهای گوناگونی را برای انتخاب داشته باشند.
اما نبود آگاهی از مسائل فنی خودرو و عدم شناخت کافی میتواند باعث شود حتی روکش صندلی هم بلای جان سرنشینان برخی خودروها شود. شاید این جمله برای بسیاری بی ربط به نظر برسد و نتوانند ارتباط میان ایمنی و روکش صندلی که به عنوان وسیلهای تزیینی شناخته میشود را درک نمایند. پرسش این است؛چه گونه روکش صندلی می تواند جان سرنشینان را به خطر اندازد؟
اگر خودرویی تنها به دو کیسه هوا مجهز باشد، بدیهی است که این سطح از ایمنی روی غربیلک فرمان و داشبورد خودرو تعبیه شده تا راننده و سرنشین خودرو هنگام تصادف از رو به رو آسیب جدی نبینند. در چنین خودروهایی که تنها به دو کیسه هوا مجهز هستند، روکش صندلی هیچ مشکلی از نظر ایمنی ندارد و مالک خودرو میتواند بر اساس سلیقه خود رفتار نماید.
مهم ترین اخبار از سراسروب در خبری
اما هنگامی که خودرویی به چهار کیسه هوا و یا بیشتر مجهز میشود، این جاست که روکش صندلی میتواند مداخله در ایمنی خودرو داشته باشد. اگر دقت کرده باشید، خودروهای دارای چهار کیسه هوا مانند رنو کپچر، جک S5 اتوماتیک، پژو ۳۰۱، فاو بسترن B50F، دنا پلاس، چری تیگو ۵، دانگ فنگ H30 کراس، چانگان CS35 و… افزون بر کیسه هوای روی فرمان و داشبورد، به دو کیسه هوای کناری نیز مجهز هستند. کیسه های هوای کناری بر روی ستون صندلی های جلو نصب می شوند و وظیفه دارند هنگام واژگونی یا ضربه از کنار، از آسیب های جدی به کتف، سر و قفسه سینه سرنشینان جلو، جلوگیری کنند.
خودروهای دارای شش کیسه هوا، افزون بر این موارد به دو کیسه هوای پردهای هم مجهز هستند که ارتباطی به بحث مداخله روکش صندلی در ایمنی ندارند. اما خودروهایی مانند فولکس واگن پاسات، تویوتا کمری، تویوتا آریون، لکسوس ES، لکسوس GS و… افزون بر این موارد به کیسه هوای کناری سرنشینان عقب نیز مجهز هستند که این دو کیسه هوا در پشتی صندلی عقب نصب شده است.
بسیاری فکر می کنند کیسه های هوای کناری جلو و عقب مانند کیسه های هوای پرده ای در ستون های خودرو نصب شده اند و هنگام حادثه از روی قاب ستون B و C باز می شوند اما این باور اشتباه است، در اصل کیسه های هوای کناری جلو و عقب از درون پشتی صندلی ها باز می شوند. به همین دلیل در خودروهای دارای این آپشن، نشان Airbag یا SRS Airbag روی صندلیها حک میشود. توجه داشته باشید که اگر این نشان روی ستونهای A، B و C نصب شده باشد، نماد کیسه هوای پردهای هستند و نشان Airbag خبری از ایمن بودن آن منطقه در برابر ضربه است و در اصل، کیسه هوای پردهای از ستون افقی سقف به سمت پایین و روی ستونها و شیشههای کناری باز میشود.
هنگامی که شما برای خودروی دارای کیسه هوای کناری خود روکش صندلی میخرید و آن را نصب مینمایید، در اصل امکان باز شدن این آپشن ایمنی را از بین میبرید. در تصادفهای مختلف بارها دیده شده خودروهای دارای کیسه هوای کناری و روکش صندلی، نتوانستهاند ایمنی کامل خود را نشان دهند زیرا کیسه هوای کناری در مرحله اول، پارچه یا چرم اصلی صندلی را پاره میکند و در کسری از ثانیه باد میشود. بنابراین وقتی در پیش روی کیسه هوا، روکش صندلی دوم وجود دارد، امکان عبور از آن را پیدا نمیکند و به جای محافظت از سرنشینان، گاهی دیده شده داخل روکش صندلی به سمت کمر راننده و شاگرد رفته و آنها را به سمت جلو پرتاب کرده است. در اصل این اتفاق در تصادف باعث آسیبهای جدی سرنشینان میشود.
برخی از فروشندگان روکش صندلی ادعا میکنند که اصول ایمنی را رعایت میکنند و کیسههای هوای کناری میتوانند به راحتی در زمان تصادف از روکشهای آنها بیرون آیند. حتی برخی از تولیدکنندگان روکشهای صندلی، بدون هیچ علم و تاییدهای، نشان Airbag را روی روکش پشتی صندلیها حک میکنند و با این کار سعی دارند نظر مشتریان را جلب نمایند.
در نظر داشته باشید تنها در صورتی روکشهای صندلی میتوانند برای خودروهای دارای کیسه هوای کناری اختلال ایجاد نکنند که در بخش باز شدن کیسه هوا، فضایی کامل را باز نگه دارند و به عبارت ساده، روی ستون پشتی صندلی که به سمت بیرون خودرو است، هیچ پارچه یا چرمی به کار نرفته باشند.