، به‌طور متوسط تنها ۵ درصد از کاربران هر اپلیکیشن پرداخت درون برنامه‌ای انجام می‌دهند و برای درآمدزایی از ۹۵ درصد کاربران باید فکری دیگر کرد. راه حل امروز اپلیکیشن‌ها برای بهبود این وضعیت، استفاده از انواع مدل‌های تبلیغاتی است.

آمارها نشان می‌دهند یکی از مهم‌ترین نگرانی صاحبان اپلیکیشن‌ها برای کسب درآمد تبلیغاتی معمولا از دست دادن کاربران است. خوشبختانه تحقیقات دانشگاه سان‌فرانسیسکو بیان داشتند که فرکانس تبلیغات تماشا شده توسط کاربر تاثیری در نرخ حذف اپلیکیشن و کاهش نرخ بازگشت او به اپلیکیشن ندارد. آن‌چه فاکتور مهم در این دو نرخ است، تجربه‌ی کاربری اپلیکیشن است. اگر تبلیغات را در محل‌های مناسبی قرار دهید، نگرانی در مورد افزایش تعداد تبلیغ‌های تماشا شده توسط کاربر بی‌معنی است، اما تعداد بیشتر تبلیغ تماشا شده توسط کاربر به معنای درآمد مستقیم بیشتر ناشر است.

روش‌های مختلف تهاجمی و کاربرپسندی برای این کسب درآمد وجود دارد که در این جلسه به تفصیل به هر کدام می‌پردازیم تا بتوانید با حفظ کیفیت تجربه کاربری، افزایش درآمد را تجربه کنید.

آشنایی با مفهوم Adoption Rate در کسب درآمد تبلیغاتی
به کسر تعداد کاربرانی که تبلیغ تماشا کرده‌اند نسبت به کل کاربران یک اپلیکیشن، نرخ درگیری با تبلیغات یا Adoption Rate می‌گویند. گام اول در افزایش درآمد تبلیغاتی یک اپلیکیشن، افزایش این کسر است. در واقع، حتی اگر درآمد حاصل از هر تبلیغ هم بسیار زیاد باشد اما تعداد کاربرانی که به تماشای تبلیغ می‌پردازند کم باشد، نمی‌توان به درآمدزایی یک اپلیکیشن امیدوار بود.

طبق جملات فوق، Adoption Rate به‌صورت بالقوه ۹۵ درصد است و اگر این نرخ در اپلیکیشن شما کمتر است، می‌توانید با راهکارهایی آن را افزایش دهید. راهکارهای افزایش Adoption Rate در تسهیل تماشای تبلیغ برای همه کاربران خلاصه می‌شود و در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.
 

آموزش نحوه کسب درآمد از کافه بازار را در کالج تپسل بخوانید

باید و نبایدهایی برای افزایش Adoption Rate
مهم‌ترین راهکار برای افزایش Adoption Rate دسترسی آسان کاربر به دکمه‌ای برای تماشای ویدئو (کسب درآمد با دیدن تبلیغ) است. اصولا کاربر زمانی به تماشای ویدئوی تبلیغاتی روی می‌آورد که برای طی مرحله به سکه/الماس/پول و … نیاز دارد، در این زمان است که پیشنهاد تماشای ویدئوی تبلیغاتی به کاربرانی که اکثر آن‌ها تمایلی به پرداخت مستقیم درون برنامه‌ای ندارند می‌تواند تعداد درخواست‌های تماشای ویدئو را از سمت اپلیکیشن افزایش داده و تماشای تبلیغ را برای کاربر تبدیل به یک فعل مطلوب کند و به تجربه کاربری اپلیکیشن آسیب نزند.

اگر قصد افزایش Adoption Rate اپلیکیشن خود را دارید:

نباید:

    امکان تماشای تبلیغ را فقط برای کاربرانی که از مرحله‌ای بالاتر رفته‌اند فراهم کنید.
    دکمه‌ی تماشای تبلیغ را در قسمتی از اپلیکیشن قرار دهید که همه کاربران به‌صورت مداوم به آن مراجعه نمی‌کنند.
باید:

   زمانی که پیام “سکه/الماس/پول کافی ندارید” به کاربر نمایش داده می‌شود، پیشنهاد تماشای ویدئوی تبلیغاتی و دریافت رایگان به او داده شود.
    دکمه‌ای که توجه کاربر را به تماشای تبلیغ جلب کند در صفحه‌ی اول اپلیکیشن قرار دهید.
    یک قسمت از فروشگاه اپلیکیشن خود را به دریافت رایگان در ازای تماشای تبلیغات ویدئویی اختصاص دهید.


انواع روش‌های کسب درآمد تبلیغاتی از اپلیکیشن
از زمانی که اقبال گسترده مردم از اپلیکیشن‌های موبایل، نظر آژانس‌های تبلیغاتی را به استفاده از این محیط پرمخاطب جلب کرد تا امروز، راهکارهای تبلیغاتی متعددی در اپلیکیشن‌ها اجرایی شده است. تبلیغات بنری سنتی، دیوار پیشنهادهای تبلیغاتی (Offer-wall)، تبلیغات ویدئویی جایزه‌ای (Rewarded Video) تبلیغات بنری تمام صفحه، تبلیغات بینابینی (Interstitial)، تبلیغات پیش‌نمایشی (Pre-roll)، تبلیغات بنری و ویدئویی همسان (Native) و … بخشی از مدل‌های رایج تبلیغات درون اپلیکیشن‌ها هستند.

تبلیغات بنری سنتی
در این مدل تبلیغاتی، بنرهای ثابت و یا متحرکی به کاربر نشان داده می‌شود. در واقع محل ثابتی از صفحات پرمخاطب اپلیکیشن به دیدن تبلیغات اختصاص داده می‌شود. معمولا شبکه‌های تبلیغاتی که این مدل از تبلیغات را پشتیبانی می‌کنند به ازای هر کلیک به ناشرین درآمد می‌پردازند. مهم‌ترین اشکال این روش کسب درآمد، تخریب تجربه کاربری است. با توجه به کوچک بودن سایز صفحات موبایل، اشغال بخشی از صفحه برای دیدن تبلیغات، تجربه مطبوعی برای کاربران به ارمغان نمی‌آورد.

دیوار پیشنهادها
در این مدل تبلیغاتی، کاربران با زدن یک دکمه به صفحه دیوار پیشنهادها منتقل می‌شوند. در این صفحه، کاربر می‌بیند که به ازای انجام هر عمل تبلیغاتی (تماشای کامل یک ویدئو، نصب یک اپلیکیشن، دنبال کردن یک صفحه اینستاگرام و …) چقدر جایزه درون برنامه‌ای دریافت می‌کند. با توجه به ممنوعیت استفاده از تبلیغات نصب مستقیم در کافه بازار، استفاده از این روش تبلیغاتی در ایران محدودشده است و چندان مورد استقبال توسعه‌دهندگان قرار نگرفته است.

تبلیغات ویدئویی جایزه‌ای
در این مدل، کاربر به ازای تماشای کامل یک ویدئوی تبلیغاتی کوتاه، جایزه‌ای درون برنامه‌ای دریافت می‌کند. در ادامه این جلسه به روش‌های متنوع برای استفاده از این امکان خواهیم پرداخت.

چگونه بهترین سرویس تبلیغاتی را شناسایی کنیم؟

تبلیغات بنری تمام صفحه و تبلیغات بینابینی
این تبلیغات در بین مراحل مختلف یک بازی و یا در جابه‌جایی بین صفحات اپلیکیشن یا پس از مدت زمان مشخصی از حضور کاربر در اپلیکیشن به‌طور ناگهانی و تمام صفحه به نمایش در می‌آیند. در بسیاری از اپلیکیشن‌ها استفاده از این مدل تبلیغاتی می‌تواند مخرب تجربه کاربری باشد اما در صورت استفاده صحیح، برخی اپلیکیشن‌ها می‌توانند درآمدزایی خوبی از این مدل داشته باشند.

تبلیغات پیش‌نمایشی (Pre-roll)
تبلیغات ویدئویی یا بنری کوتاهی که در ابتدای پخش ویدئوهای مورد نظر کاربر به نمایش در می‌آیند تبلیغات پیش‌نمایشی هستند. رایج‌ترین مدل این تبلیغات را می‌توانید در Youtube ببینید. اگر اپلیکیشنی بخشی برای ارائه محتوای ویدئویی به کاربران داشته باشد، بهترین مدل درآمدزایی برای آن، استفاده از تبلیغات پیش‌نمایشی است.

اخبار بازی موبایل را در خبری بخوانید

تبلیغات همسان
با ظهور شبکه‌های اجتماعی، تبلیغاتی متناسب با آن‌ها طراحی شد که کاربر هنگام مرور Feed خود با پست‌های تبلیغاتی مواجه شود. وجه تمایز این مدل با سایر مدل‌ها، یکسان بودن ظاهر تبلیغات با سایر مطالب اپلیکیشن است. تبلیغات همسان می‌توانند در دو مدل بنری یا ویدئویی مورد استفاده قرار بگیرند که در ادامه به مدل‌های استفاده از هرکدام خواهیم پرداخت.

کسب درآمد از طریق تبلیغات ویدئویی جایزه‌ای
اگرچه قرار دادن دکمه‌ای در صفحه اصلی یا فروشگاه اپلیکیشن برای تماشای ویدئو و دریافت جایزه، رایج‌ترین راهکار درآمدزایی از تبلیغات ویدئویی جایزه‌ای است؛ اما استفاده از چند ایده مکمل می‌تواند نقشه کامل‌تری از مسیر کسب درآمد در اختیار شما قرار دهد. چند پیشنهاد برای این ایده‌های مکمل را در ادامه بخوانید.