عوارض لابیاپلاستی چیست

لابیاپلاستی یکی از مهمترین عمل‌های زنان است که امروزه در بین عمل‌های زیبایی بسیار سروصدا به پا کرده است. این عمل زیبایی واژن می تواند مانند عمل های زیبایی دیگر دارای عوارض باشد . در این مقاله با عوارض لابیاپلاستی آشنا می شویم و می اموزیم چگونه عوارض این نوع جراحی را به حداقل برسانیم.

تاثیر انتخاب جراح در عوارض لابیاپلاستی

بدون شک انتخاب جراح مناسب تاثیر بسیاری در کاهش عوارض لابیاپلاستی و عمل زیبایی واژن دارد. واژن اندام حساسی است و نیاز به مراقبت دارد در نتیجه وجود خطای جراحی و یا انتخاب جراح با مهارت کم می  تواند عوارض لابیاپلاستی را افزایش دهد. به طور کلی عوارض لابیاپلاستی می تواند کوتاه مدت و موقت و بعضی اوقات نیز بلند مدت باشد.

مراقیت های قبل عمل در عوارض لابیاپلاستی

برای کاهش عوارض لابیاپلاستی بهتر است تمامی بیماران مراقبت های قبل از عمل را به درستی  و طبق دستور پزشک خود رعایت کنند تا بتوانند عمل لابیاپلاستی خود را به راحتی پشت سر بگزارند. قبل از عمل لابیاپلاستی فرد از لحاظ عفونت واژن باید معاینه شود و همچنین بیمار باید اطلاعات کامل را در خصوص سابقه بیماری های خود در اختیار جراح قرار دهد تا مشکلات و عوارض بعد از لابیاپلاستی را نداشته باشد.

به طور مثال اگر بیمار عفونت واژینال داشته باشد باید دارو های خود را به درستی مصرف کند و بعد از آن برای لابیاپلاستی اقدام کند. عمل لابیاپلاستی با عفونت واژینال می تواند تاثیر و عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

تاثیر مراقبت های بعد عمل در لابیاپلاستی

مراقبت های بعد از عمل تاثیر بسیار زیادی در عوارض عمل لابیاپلاستی دارد. بیمار به نکات جراح باید به دقت گوش دهد تا عوارض لابیاپلاستی خود را به حداقل برساند.

انجام فعالیت سنگین و بلند کردن وسایل سنگین بعد از لابیاپلاستی ممنوع است و فرد تا بهبودی کامل لابیاها که معمولاً مدت زمان دو ماه در نظر گرفته شده است از برقراری رابطه جنسی خودداری نمایید و سایر مراقبت‌های بعد از لابیاپلاستی را رعایت کنید.

عوارض لبیاپلاستی به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • عوارض موقت
  •  عوارض دائم

اکنون به شرح کامل آن‌ها می‌پردازیم.

عوارض موقت لبیاپلاستی

عوارض موقت لبیاپلاستی عوارضی هستند که فرد پس از انجام عمل به طور موقت آن‌ها را تجربه می‌کنند و سپس با مراجعه به پزشک و دارودرمانی بهبود می‌یابند.

از جمله مهمترین این عوارض می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

• التهاب

التهاب یکی از موارد شایعی است که همه بیماران لبیاپلاستی پس از جراحی آن را تجربه می‌کنند، معمولاً التهاب بعد از لبیاپلاستی پس از دو روز رو به بهبودی می‌رود، اما در صورتیکه این التهاب پس از گذر ۵ روز بهبود نیافت، حتما به پزشک مراجعه کنید و وی را مطلع سازید.

• خارش

خارش از دیگر مشکلاتی است که ممکن است فرد پس از لبیاپلاستی در اطراف زخم خود داشته باشد، خارش از جمله عوارض آزاردهنده‌ای است که می‌تواند باعث تنش عصبی نیز شود؛ به همین دلیل پزشک شما ممکن است دارویی جهت رفع این عارضه به شما بدهد، به همین دلیل با مصرف منظم داروهای خود از این عوارض جلوگیری کنید.

• سوزش

فرد پس از انجام لبیاپلاستی در نواحی بخیه‌های خود احساس سوزش و خارش خواهد داشت، این سوزش با بهبودی زخم فرد، کمتر می‌شود. در صورتیکه از مسکن‌های تجویز شده به طور منظم استفاده شود، سوزش فرد به طور کامل رفع خواهد شد.

• سرگیجه

اگر لبیاپلاستی با روش بیهوشی انجام شود ممکن است که فرد تا دو روز احساس سرگیجه داشته باشد.

• عفونت

عفونت یک عارضه غیرطبیعی است که باید به سرعت رفع شود، زیرا ممکن است نتیجه لبیاپلاستی را تحت شعاع قرار دهد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که به تمامی نکات مهمی که در بخش مراقبت‌های قبل از لابیاپلاستی و بعد از لابیاپلاستی اشاره شد، توجه شود تا دچار عارضه عفونت بعد لابیاپلاستی نشوید.

• بیحسی جنسی

ممکن است تا بهبودی کامل زخم‌ها هیچ حس خاصی در ناحیه جراحی شده نداشته باشید، به همین دلیل نباید نگران باشید، این مشکل آرام آرام رفع می‌شود و شما مجدداً همانند قبل می‌شوید.

نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، از جمله مهمترین عوارض بعد لابیاپلاستی می‌‌باشند که به صورت موقت فرد را درگیر خواهند کرد.

عوارض دائم لابیاپلاستی

عوارض دائم لبیاپلاستی، عوارضی هستند که به دنبال یک جراحی لبیاپلاستی ناموفق و عدم مهارت کافی پزشک رخ می‌دهند.

که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  •  کنگره کنگره شدن لبیاها
  •  کنده شدن لبیاها
  •  عدم قرینگی لبیاها
  • از بین رفتن حس جنسی لبیاها
  •  احساس درد طولانی مدت در ناحیه لبیاها

مواردی که در بالا ذکر شد از مهمترین عوارض دائمی لابیاپلاستی هستند که به جز مشکل از بین رفتن حس جنسی، بقیه موارد به کمک عمل ترمیمی رفع می‌شوند. از بین رفتن حس جنسی در این بین از بدترین مشکلات و عوارض دائمی لابیاپلاستی است که در اغلب موارد نمی‌توان برای آن کاری کرد. با توجه به گسترش استفاده از لیزر زنان در لابیاپلاستی و عمل های زیبایی زنان امروزه این عمل با عوارض بسیار کمی انجام می شود.