اجاره ون خودرو، کرایه خودرو و یا اجاره ماشین بدون راننده، شرکتی است که اجاره خودرو برای مدت کوتاه و یا بلند را بر عهده می‌گیرد و با داشتن تعدادی خودرو با مقاصد مشخص همچون ترانسفر فرودگاهی، ترانسفر هتل، امور اجلاسی، تشریفات و مراسم خاص همانند عروسی فعالیت می‌کند.

 مشتریان این گونه شرکت‌ها اغلب افرادی هستند که یا خودروهایشان آسیب دیده و در تعمیرگاه می‌باشد، یا کسانی که برای مدتی به مسافرت آمده‌اند، یا کسانی که به طور موقت و برای مقاصد خاص به اتومبیل نیاز دارند و یا در نهایت افرادی که توانایی خرید اتومبیل در یک برهه زمانی خاص را نداشته و ترجیح می‌دهند از شرکت‌های اجاره خودرو، خودرو کرایه کنند

اجاره-ون.

آژانس‌های کرایه ماشین نیز ممکن است برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان خود انواع وسایل نقلیه شامل اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون، کامیونت و حتی موتورسیکلت را نیز برای اجاره عرضه کنند. در کنار اجاره وسایل نقلیه معمولا شرکت‌های کرایه خودرو وسایل جانبی شامل بیمه، ردیاب، سیستم‌های ناوبری، وسایل سرگرمی کودکان و یا حتی گوشی و سیم‌کارت برای مسافران را نیز در اختیار آنها قرار می‌دهند.



اجاره خودرو چیست

انواع وسایل نقلیه

شرکت‌های اجاره ماشین معمولا طیف وسیعی از خودروها از قبیل SUV، کانورتیبل، سدان و لوکس و حتی موتور و کامیون و اتوبوس نیز در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند که برای اکثر افرا با هرگونه توانایی مالی مناسب می‌باشد را در اختیار دارند و معمولا در هتل‌ها و فرودگاه‌ها نمایندگی دارند. بعضی از شرکت‌ها هم در زمینه اجاره کشتی و وسایل حمل‌ونقل هوایی اقدام به اجاره می‌کنند.

شرکت‌های اجاره خودرو

این شرکت‌ها به جز اجاره انواع خودرو، در تلاش‌اند تا نیازهای جانبی افراد اهمچون تعبیه ردیاب، وسایل سرگرمی کودکان، تجهیزات اتومبیل را برای افراد فراهم کنند.

مشتریان اجاره خودرو

مشتریان به دلایل مختلفی ترجیح می‌دهند که از این خدمات استفاده کنند، همچون:

۱- مشتریانی که توانایی خرید خودرو را در آن زمان ندارند.

۲- مشتریانی که خودروی آنها آسیب دیده و در دست تعمیر می‌باشد.

۳- افرادی که برای یک مراسم تشریفاتی مانند مراسم عروسی خودرو اجاره می‌کنند.

۴- مسافرانی که در آن مدت به خودرو احتیاج دارند .

تاریخچه اجاره خودرو

اجاره خودرو به زمان‌های دور باز می‌گردد. اما قبل‌تر از آن نیز مردم اسب‌ها، درشکه‌ها و دیگر وسایلی را که در آن زمان وسایل نقلیه محسوب می‌شد،  در اختیار افراد دیگر قرار داده و از آن‌ها کرایه دریافت می‌کردند. در سال ۱۹۱۲ میلادی اولین شرکت اجاره‌دهنده خودرو در آلمان با ۳ خودرو فعالیت خود را در این زمینه به طور رسمی آغاز کرد. در زمان جنگ جهانی دوم بازار اجاره خودرو به شدت داغ شد و بسیاری از شرکت‌ها همچون EUROPECAR در آن زمان تاسیس شدند.

فعالیت شرکت‌های اجاره خودرو به چه صورت است؟

این که اجاره خودرو چیست و شرکت‌های اجاره خودرو چگونه نیازهای مشتریان را برآورده می‌کنند را مورد بررسی قرار دادیم. اما فعالیت این شرکت‌ها به جه صورت است؟

معمولا شرکت‌های اجاره خودرو، اتومبیل‌های خود را به دو روش تهیه می‌کنند:

۱- شراکت با کمپانی های تولیدکننده خودرو

کمپانی‌های تولیدکننده خودرو به صورت شرایطی درخواست مشارکت شرکت‌ها را پذیرفته و شرکت‌ها پس از مشارکت و تهیه انواع اتومبیل از این کمپانی‌ها، سود حاصل از کرایه خودرو را به صورت درصدی بین خود و کمپانی تولیدکننده، تقسیم می‌کنند.

۲- افرادی که خودروهای خود را برای اجاره در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند.

کسانی هستند که با خودروی خود با دریافت مبلغی، برای اجاره به شرکت واگذار کرده و با شرکت شریک می‌شوند.

شماره‌بندی خودروها

در برخی از کشورها خودروهای اجاره‌ای با شماره پلاک‌های مشخصی عرضه می‌شوند که برای افراد دیگر قابل تشخیص باشد که این خودرو به صورت اجاره‌ای در اختیار آن راننده قرار گرفته است.

انواع وسایل نقلیه

شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند معمولا در تلاشند تا طیف گسترده‌ای از وسایل نقلیه همچون اتوبوس، کامیون و اتومبیل‌های لوکس را ارائه دهند تا مشتریان زیادی را با هرگونه شرایط اقتصادی پوشش دهند.

مدارک و شرایط لازم برای اجاره خودرو

افراد و شرکت‌هایی که خودروهایشان را اجاره می‌دهند برای اطمینان از سالم بودن خودرو پس از اجاره، ضمانت‌هایی را از مشتریان دریافت می‌کنند.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای اتباع ایرانی

۱-یک فقره چک به مبلغ خودرو

۲-کارت شناسایی معتبر

۳-گواهینامه

۴-“فقط و فقط” یکی از موارد ذیل:

۱۰-۱ درصد ارزش خودرو به عنوان ودیعه (برای خودروهای ایرانی پانزده درصد ارزش خودرو)

۲-سند ملکی به نام متقاضی

۳-توقف خودروی شخصی متقاضی در پارکینگ عمومی و تحویل سند آن به شرکت

شرایط و مدارک مورد نیاز برای اتباع خارجی

۱-کارت شناسایی معتبر

۲-ویزا و پاسپورت متقاضی

۳-تصویر بلیط رفت‌وبرگشت متقاضی

۴-گواهینامه

۱۰-۵ درصد ارزش خودرو به عنوان ودیعه (به ریال و یا سایر ارزهای خارجی) (برای خودروهای ایرانی پانزده درصد ارزش خودرو)

سایت نام آوران  ، یکی از قدیمی ترین شرکت های خدمات دهنده کرایه اتومبیل های لوکس و تشریفاتی در تهران ، با خدمات اجاره ماشین عروس، اجاره خودرو با راننده و بدون راننده و ارائه خدمات تشریفاتی خودرو می باشد.

مدارک و شرایط اجاره خودرو
شرایط اجاره خودرو بدون راننده

1- اجاره خودرو برای شهروندان ساکن در تهران و کرج :

    ارایه و تحویل کارت شناسایی .
    ارایه سند ملکی (و یا اجاره نامه به صورت موردی) در استان های تهران و البرز بوده و به نام شخصی باشد که قرارداد اجاره خودرو به نام ایشان است.
    ارایه چک بانکی و یا سفته به میزان 20% بیشتر از قیمت روز خودرو.

2- شرایط اجاره خودرو برای هموطنان ساکن در سایر شهرها و استان های کشور:

    ارایه و تحویل کارت شناسایی .
    ارایه و تحویل چک و یا سفته به میزان 20% بیشتر از مبلغ قیمت روز خودرو
    ودیعه نقدی (میزان ودیعه بر اساس نوع خودرو متغیر است) . ( به صورت موردی بر اساس نوع خودرو انتخابی و … سند ملکی ، ضامن کاسب شاغل در تهران و یا کارمند رسمی دولتی دارای چک نیز مورد قبول است)
    مبلغ اجاره خودرو بر اساس تعداد روز های مورد نظر